Motkraft ble etablert i juni 2021 som en protest mot en gammeldags strømbransje som i årevis har utnyttet forbrukernes tillit med:
Lokketilbud
Uvarslede prisøkninger
Aggressivt telefonsalg
Unødvendige tilleggsprodukter
“Avtalen jeg hadde ble plutselig byttet til en ny og dyrere avtale uten at jeg fikk beskjed.”
“La til ting jeg ikke hadde bedt om. SVINDEL!”
“Selger lover ting, som viser seg å ikke stemme når avtalen er startet”
“Man inngår avtale om god pris, men så settes prisen opp etterpå”
Kilde: Forbrukerrådets strømundersøkelse 2022
“Ideen om Motkraft kom en dag da jeg satt på min studenthybel i Trondheim og så på NRK debatten. En av strømsjefene uttalte at "den beste strømprisen finner du på Nordpool". Dette utløste en tanke hos meg. Hvis strømprisen er den samme for alle, hva er det da som skiller strømselskapene fra hverandre?
Etter et dypt dykk i hvordan strømsalg fungerer fant jeg ut at det som i stor grad skiller selskapene er hva kundene betaler for selve selskapet, strømprisen er uansett den samme. Det slo meg at strømselskapene brukte langt mer penger på markedsføring enn på å levere strøm til kundene. Store summer blir brukt på TV-reklamer, store salgsteam og ulike markedsføringstaktikker for å tiltrekke og beholde kunder.
Dette førte til fødselen av en idé. Hva om vi kunne fjerne disse store markedsføringskostnadene og heller fokusere på det som egentlig betyr noe - å levere strøm til en rettferdig pris, uten skjulte gebyrer eller overraskelser? Det var her Motkraft ble født.”
“Ideen om Motkraft kom en dag da jeg satt på min studenthybel i Trondheim og så på NRK debatten. En av strømsjefene uttalte at "den beste strømprisen finner du på Nordpool". Dette utløste en tanke hos meg...
“Ideen om Motkraft kom en dag da jeg satt på min studenthybel i Trondheim og så på NRK debatten. En av strømsjefene uttalte at "den beste strømprisen finner du på Nordpool". Dette utløste en tanke hos meg. Hvis strømprisen er den samme for alle, hva er det da som skiller strømselskapene fra hverandre?
Etter et dypt dykk i hvordan strømsalg fungerer fant jeg ut at det som i stor grad skiller selskapene er hva kundene betaler for selve selskapet, strømprisen er uansett den samme. Det slo meg at strømselskapene brukte langt mer penger på markedsføring enn på å levere strøm til kundene. Store summer blir brukt på TV-reklamer, store salgsteam og ulike markedsføringstaktikker for å tiltrekke og beholde kunder.
Dette førte til fødselen av en idé. Hva om vi kunne fjerne disse store markedsføringskostnadene og heller fokusere på det som egentlig betyr noe - å levere strøm til en rettferdig pris, uten skjulte gebyrer eller overraskelser? Det var her Motkraft ble født.”
Bjørn Spieler - gründer & daglig leder
Bjørn Spieler - gründer & daglig leder
Bjørn forteller om hvordan Motkraft ble født.
Vi har bare en avtale, og leverer akkurat samme produkt som resten av bransjen, til en svært konkurransedyktig pris - uten noe tull.
Våre betydelige investeringer i automatisering og strømlinjeforming har resultert i en drift som er bemerkelsesverdig kostnadseffektiv, samtidig har vi har også oppnådd skalafordeler.
Selskapet er i en unik posisjon, der vi klarer å opprettholde lønnsom drift og vekst, samtidig som vi tilbyr en av de laveste prisene på markedet. Dette i en bransje der pris er avgjørende.
Vi har bygget våre tjenester med kjerneprinsippene enkelhet, transparens og digital innovasjon. Vi tilbyr én strømavtale som er lett å forstå og uten skjulte kostnader.